المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : رجة عنيفة في الفتيس المانيوال ارجو الافادة

محمد حسن
03-27-2010, 09:45 PM
السلام عليكم
لقد انعم الله علي بشراء سيارة اوبترا مانيوال 2010 و الحمد لله علي نعمته وفضله
انطباعي الاولي عنها بعد مسافة حوالي 70 كم انها نوبيرا و ده طبعا لا يعيبها لأني كنت نفسي اجيب نوبيرا
1-المهم هو انني في بداية تحركي بالسيارة وذلك باستخدام الدبرياج فقط الفتيس بيترج رجة عنيفة كانه فتيس سيارة 1/2 نقل
2-في اثناء السير احيانا قدمي بتكون ملامسة للدبرياج و بحس برعشة الموتور فيه
فهل هذه الامور مقلقة لأني بعدت عن الصني المانيوال بسبب شكوي اصحابها (في المنتدي) من رعشة الفتيس
وشكرا مقدما

ممدوح سالم
12-14-2010, 04:33 AM
على فكره انا عندى 2010 برده وفيها نفس الحكايه بس يظهر ان العيب ده فى ديسك الاسطوانه لانى بحس بيها فى الموتور وانا حاطط رجلى على الدبرياج او ممكن تكون سوسته الاسطوانه هى اللى مش كويسه وكمان فيها عيب تانى ممكن تاخد بالك منه ان ابطاريه ضعيفه على العربيه لانها 55 امبير والمفروض انها تكون اقوى من كده وممكن تلاحظها فى نور التابلوه وانت بتدوس على الفرامل بس يكون مساء بالليل يعنى هاتلاقى ان النور التابلوه بيضعف والنور الامامى كمان بيضعف ويتظبط على طول وانا رحت التوكيل اللى فى رابعه وعملت مشكله بسبب الحكايه دى لانهم قالولى دى عادى مادام البطاريه كويسه وشغاله وبتدور العربيه من غير تاخير بس انا سالت اصدقائى كهربائيه كتير وعملت مفياس لشحن الدينامو قالولى كويس بس البطاريه ضعيفه على العربيه كانت المفروض تكون اقوى من كده وشكرا